laihduttaja

Liikunta tukee laihdutustavoitteita

Liikunnan harrastaminen tukee laihdutustavoitteita ruokavalion rinnalla. Paljon liikuntaa harrastavat ovat harvoin ylipainoisia. Oleellista ei ole liikuntalajin nimi, vaan liikunnassa kuluva energiamäärä. Liikuntaan lasketaan myös arkiliikunta, eli päivittäiset fyysistä aktiivisuutta lisäävät valinnat. Niitä voivat olla mm. työmatkan kulkeminen pyörällä tai kävellen tai portaiden kiipeäminen hissin käytön sijasta. Kaikki liikkeelläolo kuluttaa energiaa.

Liikuntalajin valinnassa on tärkeää se, että harrastamastaan lajista nauttii. Jos laji on vastenmielistä pakkopullaa, ei sitä viitsi kauan harrastaa. Itselleen sopivan lajin löytää parhaiten kokeilemalla. Reilusti ylipainoisen on syytä huomioida painon aiheuttamat riskit joissakin lajeissa. Esimerkiksi pitkät juoksumatkat ja hyppyjä sisältävä liikunta kuormittavat kehoa. Ylipainoiselle sopivia lajeja ovat mm. kävely, hiihto, uinti ja pyöräily. Myös aktiiviset arkipuuhat kuten rakennus- ja puutarhatyöt kuluttavat tehokkaasti energiaa.

Eri lajien aikaansaama energiankulutus tunnissa:

  • Aerobic 400-700 kcal
  • Golf 200-300 kcal
  • Hiihto 300-1000 kcal
  • Hölkkä, juoksu 300-1000 kcal
  • Kuntosaliharjoittelu 250-600 kcal
  • Kävely 200-500 kcal  
  • Sauvakävely 250-550 kcal
  • Tanssi 250-800 kcal
  • Uinti 350-800 kcal