laihduttaja

Ruokavaliolla suuri merkitys

Ruokaan liittyvät valinnat ovat keskeisin osa painonhallintaa. Laihduttajan ruoan on tärkeää olla monipuolista ja hyvän makuista, jottei painonpudotus kaadu siihen, "kun mikään ei maistu miltään". Päivittäin voi käyttää kaikkia kasviksia, täysjyväleipää, tummaa riisiä, tummaa pastaa, maito-ja lihavalmisteita sekä sokerittomia juomia.

Moni laihduttaja sortuu ajattelemaan, että laihtuakseen pitää syödä mahdollisimman vähän. Pienillä suupaloilla voi selvitä pitkälle iltapäivään, mutta usein viimeistään illalla nälässä eläminen kostautuu ahmimisena. Parempi onkin pitää kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista ja huolehtia, että syö myös lämpimiä aterioita eikä pelkkiä välipaloja. Säännöllisyys auttaa pitämään näläntunteen ja sitä seuraavan naposteluhalun loitolla.

Vinkkejä valintoihin

  • Suolan, sokerin ja valkoisten viljojen hiilihydraattien vähentäminen ovat keskeisiä muutoksia laihduttajan ruokavalioon.
  • Ns. hyvien hiilihydraattien lähteitä ovat kasvikset, hedelmät, marjat ja täysjyväviljavalmisteet. Rasvoissa on hyvä suosia pehmeitä kasvirasvoja, kuten rypsi- ja oliiviöljyä. Suosi hyviä hiilihydraatteja huonojen sijasta. Vältä pastaa, perunaa sekä vehnästä tehtyjä leipiä ja leivoksia.
  • Korvaa suolaiset makkarat ja rasvainen liha kalalla.
  • Proteiinia saat maidosta, kanasta, kalasta ja kananmunista sekä täysjyväviljavalmisteista ja palkokasveista.
  • Suolan suuren määrän voi korvata ruoanlaitossa muilla mausteilla ja yrteillä.
  • Vähennä alkoholin käyttöä. Alkoholissa on energiaa lähes yhtä paljon kuin rasvassa. Mitä enemmän juomassa on alkoholiprosentteja, sitä enemmän siinä on myös kaloreita. Myös sokeripitoisuus lisää energiamäärää. Esimerkiksi puolen litran siideripullossa energiaa on noin 280 kilokaloria. Jos kesän aikana saa alkoholijuomista parituhatta ylimääräistä kilokaloria joka viikko, niin syksyyn mennessä paino on noussut kolme kiloa pelkän juomisen voimalla.