laihduttaja

Laihdutusnopeus

Laihtumisnopeus riippuu lähtöpainosta. Mitä enemmän ylipainoa on, sitä nopeammin laihtumista alussa tapahtuu. Yleensä viimeiset kilot lähellä normaalipainoa ovat sitkeimmät, koska laihtuessa energiankulutus pienenee. Tämä on syytä huomioida myös siinä vaiheessa, kun tavoitepaino on saavutettu. Jos laihdutuksen jälkeen siirtyy takaisin entisiin ruokailutottumuksiin, kilot tulevat auttamattomasti takaisin.

Kun laihdutuskeinona on terveellisempään ruokavalioon siirtyminen, sopiva laihtumisnopeus on puolesta yhteen kiloon viikossa. Se saavutetaan, kun energiansaantia vähennetään 500-1000 kilokaloria vuorokaudessa. Tätä suurempien kilomäärien pudotuksessa on se riski, ettei elimistö ei saa ruoasta kaikkia tarvitsemiaan aineita. 500 kcal vastaa esimerkiksi kahta munkkia tai sataa grammaa sipsejä.

Itseään ei kannata punnita monta kertaa päivässä, koska pienet painon vaihtelut ovat normaaleja kaikilla ihmisillä. Selkeämmän kuvan painon kehitysuunnasta saa, kun ottaa tavaksi punnituksen vaikkapa kerran viikossa.