laihduttaja

Ruoka tunteiden korvikkeena

Jokainen laihdutusta yrittänyt tai laihdutuksesta haaveileva tietää, että homma on helpommin sanottu kuin tehty. Useimmille ei ole mitään uutta siinä, että ylipaino on terveysriski ja että siitä päästäkseen pitäisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Koska painonhallinnassa on kyse paljon enemmästä kuin arkisesta pikku päätöksestä muuttua, pelkkä teoriatiedon pänttääminen ei auta.

Suomalaista terveysvalistusta onkin kritisoitu siitä, että se jättää ylipainoisen ihmisen tukemisen kalorimäärien ja ruokaympyröiden esittelyyn. Jotta laihdutus onnistuisi, täytyy ihmisen päästä käsiksi niihin syihin, jotka ovat johtaneet lihomiseen. Toisinaan kyse on puhtaasti tavasta, mutta joskus myös täyttymättömien tarpeiden tyydyttämisestä. Ylensyömisen perimmäisten syiden löytäminen onkin edellytys toimivalle painonhallinnalle.

Rehellinen pysähtyminen auttaa

Syiden selvittämisessä voi auttaa pysähtyminen ja omien tarpeiden läpeensä rehellinen ruotiminen. Syömisen vähentäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta, jos ruoka toimii korvikkeena jollekin tärkeälle asialle. On tärkeä tunnistaa, miksi syö liikaa. Paikkaako sillä esimerkiksi surua, tylsyyden tunnetta tai stressiä, vai käyttääkö syömistä itsensä rankaisemiseen? Toisinaan lihavuus voi olla tekosyy välttää vaikeiden asioiden käsittelyä - esimerkiksi sitä, ettei ole löytänyt elämänkumppania, työtä tai ystäviä. Ihminen välttyy pyrkimästä aktiiviseen elämänmuutokseen näillä alueilla, koska hän voi selittää itselleen kaiken johtuvan ylipainosta.

Kun napostelun halu iskee, kannattaa pysähtyä jo ennen ensimmäistä suupalaa ja miettiä, mitä oikeastaan kaipaa ja haluaa. Jos huomaa tuntevansa oikeasti yksinäisyyttä, turhautumista tai vihaa, niin miksi ei antaisi itselleen reilua lupaa näihin tunteisiin? Vaikka tunteet saattavat pelottaa, ei niiden kokemisesta seuraa lopulta mitään pahaa. Kun tunnistaa itsessään perimmäiset ruoanhimon syyt, on pakko myöntää, etteivät asiat syömällä selviä. Sen sijaan jatkuva ylipaino tuottaa vain lisää ongelmia. Tunteita voi käsitellä muutenkin kuin ruoan avulla. Yksi lähtee lenkille, toinen soittaa ystävälle. Joku taas purkaa aggressionsa  siivoamalla kotinsa lattiasta kattoon. Vaikeimpien tunnesolmujen selvittelyyn on hyvä hakea ammattiauttajan apua.