laihduttaja

Miksi laihdutan?

Laihduttaminen ja sitä seuraava kestävä painonhallinta on useimmille niin haastava prosessi, että se vaatii onnistuakseen vahvan sisäsyntyisen motivaation. Lääkärin, ravitsemusneuvojan tai puolison kehotukset voivat potkia eteenpäin, mutta pelkästään niiden varassa painonpudotus ei onnistu. Halu miellyttää ulkopuolisia ei kanna kuin hetken aikaa. Ihminen ei muutu, ellei itse sitä tosissaan halua.

Omaa motivaatiotaan voi arvioida kysymällä itseltään, miksi haluaa laihtua. Onko tavoitteena päästä rantakuntoon kesäksi tai mahtua vaatteeseen, josta osti tarkoituksella liian pienen koon? Haluaako hoikkuudella löytää sosiaalista hyväksyntää, jota ei koe lihavana saavansa? Onko syynä se, että oma terveydentila huolettaa ja haluaa voida paremmin? Jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että itsestä ja omasta terveydestä huolehtiminen on kestävin perusta painonpudotukselle ja elämänmuutokselle. Ulkonäönkään merkitystä ei pidä väheksyä, jos se ovat itselle tärkeää.

Motivaation punnitsemisessa auttaa myös sen miettiminen, mihin on pitkällä tähtäimellä valmis. Onko hyvinvointi, terveys tai ulkonäkömuutos niin tärkeä asia, että on valmis muuttamaan elämäntapansa sen takia? Pysyvä painonhallinta vaatii pitkällistä elämäntaparemonttia, ja uusien tapojen omaksuminen vie usein vuosia. Jos tämä muutos tuntuu vielä liian suurelta, on hyvä ottaa aikalisä ennen laihdutuksen aloitusta. Tämä vähentää riskiä, että hetken mielijohteesta aloitettu laihdutuskuuri epäonnistuu, mistä seuraa usein kova pettymys. Käytännössä uusien tapojen omaksuminen käy helpoiten, kun ottaa muutoksen kohteeksi vain yhden asian kerrallaan.

Onnistumisen usko

Kun on löytänyt vahvan motivaation ja haluaa laihtua, on aika valaa itseensä onnistumisen uskoa. Siinä auttavat itseä koskevat positiiviset mielikuvat. Voi unelmoida siitä, mitä kaikkea hyvää laihtumisesta seuraa. Terveydentila kohenee, liikkuminen helpottuu ja liikunnan ilo kasvaa, vaatteita löytää kaupasta helpommin ja itsetunto saa piristysruiskeen. On kuitenkin syytä varoa liiallista hoikkuden ihannointia ja ajatusta, että hoikkuus itsessään takaa onnellisemman elämän. Terve itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on - pyöreänäkin - auttaa myös laihdutuksessa. Silloin ihminen luottaa itseensä ja pystyy kokemaan onnistumisen tunteita elämässään muutenkin kuin vaa'an lukemien perusteella. Mahdollisten takapakkien sattuessa on helpompi jälleen nousta, kun hoikkuus ei ole kaikki kaikessa ja ihmisarvon mitta.

Laihdutusjakso on hyvä jakaa välitavoitteisiin, esimerkiksi muutaman kilon etappeihin. Silloin lopullinen tavoitepaino ei tunnu niin kaukaiselta ja pienissä askelissa onnistuminen kannustaa eteenpäin. Itselleen voi suunnitella etukäteen palkintoja välitavoitteiden saavuttamisesta - tosin palkintojen on syytä olla jotakin muuta kuin omaa herkkuruokaa.