laihduttaja

Pienin askelin muutokseen

Elämä on täynnä rutiineja ja totuttuja tapoja, joita harvoin tulee kyseenalaistaneeksi. Ylipainon taustalla vaikuttaa usein perittyjä syömistottumuksia. Tärkein niistä on oman lapsuudenperheen ruokakulttuuri. Myös aikuisiässä ihminen saattaa omaksua epäterveellisiä tapoja, kuten leivonnaisten syönnin työpaikan kahvitauoilla.

Kun lähtee pudottamaan painoa, kannattaa ottaa kriittiseen tarkasteluun koko oma syömiskäyttäytyminen. Pysyvä painonhallinta vaatii elämänmuutoksia, joihin tottuminen voi viedä vuosia. Uudenvuodenlupauksina tehdyt "nyt alkaa uusi elämä" -tyyppiset laihdutuspäätökset eivät useinkaan kestä, koska niissä haukataan kerralla liian suuri pala. Jos yrittää kerralla muuttaa koko elämän, seuraa melko varmasti epäonnistunut laihdutusyritys ja pettymyksen tunne. Parempi onkin ottaa muutoksen kohteeksi yksi asia kerrallaan. Päätös voi koskea jotain syömistottumusta tai liittyä vaikkapa uuden liikuntalajin kokeiluun. Uuden tavan toimivuutta on hyvä testata jonkin aikaa, ennen kuin tekee seuraavia muutoksia. Näin näkee, mitkä muutokset pystyy säilyttämään elämäntavassaan ja mitä ei.